Mareen Grillenberger

Publikationen

2021

  1. Przybylla, M. (2021). Bringing Physical Computing to the Classroom. In G. Coleman (Hrsg.), [Hello World] The Big Book of Computing Pedagogy. Raspberry Pi Foundation. [PDF]
  2. Paparo, G., Hartmann, M., & Grillenberger, M. (2021). A Scratch Challenge: Middle School Students Working with Variables, Lists and Procedures. Proceedings of the 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research (Koli Calling ’21), 10 pages (in print).
  3. Horat, B., & Przybylla, M. (2021). CS Learning in Educational Escape Room. The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE ’21), 2 pages (in print).
  4. Przybylla, M., & Grillenberger, A. (2021). Fundamentals of Physical Computing: Determining Key Concepts in Embedded Systems and Hardware/Software Co-Design. The 16th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE ’21), 10 pages (in print).
  5. Przybylla, M., & Huber, S. W. (2021). Physical Computing mit Praxisrelevanz: Entwicklung von CO2-Messgeräten im Informatikunterricht. In L. Humbert (Hrsg.), INFOS 2021 - 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule (S. 329). Gesellschaft für Informatik.
  6. Schmalfeldt, T., & Przybylla, M. (2021). Erhebungsinstrument für Überzeugungen zum Physical Computing. In L. Humbert (Hrsg.), INFOS 2021 - 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule (S. 163–172). Gesellschaft für Informatik.
  7. Bader, J., & Przybylla, M. (2021). Teilautomatisierte Begriffsanalyse zur Ermittlung zentraler Fachkonzepte im Bereich Eingebettete Systeme. In L. Humbert (Hrsg.), INFOS 2021 - 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule (S. 295–298). Gesellschaft für Informatik.
  8. Przybylla, M., & Huber, S. W. (2021). Für bessere Luft im Klassenzimmer - Wir bauen uns ein CO2-Messgerät. LOG IN, 41(1), 90–99. [PDF]
  9. Przybylla, M., Döbeli Honegger, B., Hauswirth, M., & Hielscher, M. (2021). Contact Tracing ohne Überwachung? LOG IN, 41(1), 82–89. [PDF]

2019

  1. Przybylla, M., Grillenberger, A., & Schwill, A. (2019). Networked Embedded Systems in the Physical Computing Project “Smart City”. In S. N. Pozdniakov & V. Dagienė (Hrsg.), ISSEP 2019 12th International conference on informatics in schools. Situation, evaluation and perspectives. (S. 57–64). University of Cyprus. [PDF]
  2. Przybylla, M. (2019). Bringing Physical Computing to the Classroom. In Hello World (Nummer 10, S. 32–33).
  3. Hacke, A., Przybylla, M., & Schwill, A. (2019). Beobachtungen zum informatischen Problemlösen im Escape-Adventure-Spiel “Room-X”. In A. Pasternak (Hrsg.), INFOS 2019 - 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule - Informatik für alle (Bd. P288, S. 79–88). Gesellschaft für Informatik. [PDF]
  4. Przybylla, M. (2019). Interactive objects in physical computing and their role in the learning process. Constructivist Foundations, 14(3), 264–266. [PDF]

2018

  1. Przybylla, M. (2018). From Embedded Systems to Physical Computing: Challenges of the “Digital World” in Secondary Computer Science Education [Doctoral Thesis, Universität Potsdam]. [PDF]
  2. Przybylla, M., & Romeike, R. (2018). Impact of Physical Computing on Learner Motivation. Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (Koli Calling ’18). [PDF]
  3. Przybylla, M., & Romeike, R. (2018). Empowering learners with tools in CS education: Physical computing in secondary schools. it - Information Technology, 60(2), 91–101. [PDF]

2017

  1. Przybylla, M., & Romeike, R. (2017). The Nature of Physical Computing in Schools: Findings from Three Years of Practical Experience. Proceedings of the 17th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, 98–107. doi:10.1145/3141880.3141889 [PDF]
  2. Przybylla, M., & Romeike, R. (2017). Settings and Contexts for Physical Computing in CS Classes. In E. Barendsen & P. Hubwieser (Hrsg.), Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education (S. 109–110). ACM New York, NY, USA. doi:10.1145/3137065.3150995
  3. Przybylla, M., Henning, F., Schreiber, C., & Romeike, R. (2017). Teachers’ Expectations and Experience in Physical Computing. In V. Dagienė & A. Hellas (Hrsg.), International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives (Bd. 10696, S. 49–61). Springer, Cham. doi:10.1007/978-3-319-71483-7_5 [PDF]
  4. Przybylla, M., & Romeike, R. (2017). Von Eingebetteten Systemen zu Physical Computing: Grundlagen für Informatikunterricht in der digitalen Welt. In I. Diethelm (Hrsg.), INFOS 2017 - 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule - Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt (Bd. P274, S. 257–266). Gesellschaft für Informatik. [PDF]
  5. Przybylla, M., & Romeike, R. (2017). Social Demands in Ubiquitous Computing: Contexts for Tomorrow’s Learning. In A. Tatnall & M. Webb (Hrsg.), Tomorrow’s Learning: Involving Everyone. Learning with and about Technologies and Computing (Bd. 515, S. 453–462). Springer. doi:10.1007/978-3-319-74310-3_46

2016

  1. Przybylla, M. (2016). Das Lernlabor Informatik. In Z. für Lehrerbildung und Bildungsforschung der Universität Potsdam (Hrsg.), Kentron - Journal zur Lehrerbildung (Nummer 29, S. 40–44).
  2. Grillenberger, A., Przybylla, M., & Romeike, R. (2016). Bringing CS Innovations to the Classroom Using the Model of Educational Reconstruction. In A. Brodnik & F. Tort (Hrsg.), International Conference on Informatics in Schools. ISSEP 2016. October 13 – 15, Münster, Germany. Proceedings (S. 31–39). [PDF]
  3. Przybylla, M., Israel, P., Streichert, J., & Romeike, R. (2016). Bridging Motivation Gaps with Physical Computing in CS Education. In A. Brodnik & F. Tort (Hrsg.), International Conference on Informatics in Schools. ISSEP 2016. October 13 – 15, Münster, Germany. Proceedings (S. 53).
  4. Przybylla, M. (2016). Physical Computing for Novices: Using the TinkerKit with Snap4Arduino. In A. Brodnik & F. Tort (Hrsg.), International Conference on Informatics in Schools. ISSEP 2016. October 13 – 15, Münster, Germany. Proceedings (S. 74–75). [PDF]
  5. Przybylla, M. (2016). Situating Physical Computing in Secondary CS Education. In J. Sheard, J. Tenenberg, D. Chinn, & B. Dorn (Hrsg.), Proceedings of the 2016 ACM Conference on International Computing Education Research (S. 287–288). ACM New York, NY, USA. doi:10.1145/2960310.2960351 [PDF]
  6. Przybylla, M., & Romeike, R. (2016). Teaching Computer Science Teachers – A Constructionist Approach to Professional Development on Physical Computing. In A. Sipitakiat & N. Tutiyaphuengprasert (Hrsg.), Proceedings of Constructionism 2016 (S. 265–274). Suksapattana Foundation, Bangkok, Thailand. [PDF]

2015

  1. Przybylla, M., & Romeike, R. (2015). Concept-Maps als Mittel zur Visualisierung des Lernzuwachses in einem Physical-Computing-Projekt. In J. Gallenbacher (Hrsg.), Informatik allgemeinbildend begreifen: Bd. P-249 (S. 247–256). Gesellschaft für Informatik. [PDF]
  2. Przybylla, M. (2015). Programming Code Reading Skills: Stages of Development Encountered in Eye-Tracking Data. In T. Busjahn, C. Schulte, S. Tamm, & R. Bednarik (Hrsg.), Eye Movements in Programming Education II: Analyzing the Novice’s Gaze: Bd. TR-B-15-01 (S. 24–27). Freie Universität Berlin. [PDF]

2014

  1. Przybylla, M., & Romeike, R. (2014). Physical computing and its scope - towards a constructionist computer science curriculum with physical computing. Informatics in Education, 13(2), 241–254. doi:10.15388/infedu.2014.05
  2. Przybylla, M. (2014). Physical Computing in Computer Science Education. In C. Schulte, M. E. Caspersen, & J. Gal-Ezer (Hrsg.), Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2014, Berlin, Germany, November 5-7, 2014 (S. 136–137). ACM New York, NY, USA. doi:10.1145/2670757.2670782 [PDF]
  3. Przybylla, M. (2014). Physical Computing in Computer Science Education. In Q. Cutts, B. Simon, & B. Dorn (Hrsg.), Proceedings of the tenth annual conference on International computing education research (S. 169–170). ACM New York, NY, USA. doi:10.1145/2632320.2632336 [PDF]
  4. Przybylla, M., & Romeike, R. (2014). Physical Computing and its Scope – Towards a Constructionist Computer Science Curriculum with Physical Computing. In G. Futschek & C. Kynigos (Hrsg.), Constructionism and Creativity, Proceedings of the 3rd International Constructionism Conference 2014 (S. 278–288). OCG. [PDF]
  5. Przybylla, M., & Romeike, R. (2014). Overcoming Issues with Students’ Perceptions of Informatics in Everyday Life and Education with Physical Computing - Suggestions for the Enrichment of Computer Science Classes. In Y. Gülbahar, E. Karataş, & M. Adnan (Hrsg.), Proceedings of the 7th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives (S. 9–20). Ankara University Press.
  6. Przybylla, M., & Romeike, R. (2014). Key Competences with Physical Computing. In T. Brinda, N. Reynolds, R. Romeike, & A. Schwill (Hrsg.), KEYCIT 2014 – Key Competencies in Informatics and ICT (Bd. 7). Universitätsverlag Potsdam. [PDF]

2013

  1. Przybylla, M., & Romeike, R. (2013). Physical Computing mit "My Interactive Garden". In N. Breier, P. Stechert, & T. Wilke (Hrsg.), INFOS 2013: 15. GI-Fachtagung Informatik und Schule - Praxisband (Nummer 2013/3, S. 87–91). Department of Computer Science, CAU Kiel.
  2. Przybylla, M., & Romeike, R. (2013). Physical Computing im Informatikunterricht. In N. Breier, P. Stechert, & T. Wilke (Hrsg.), INFOS 2013: Informatik erweitert Horizonte – 15. GI-Fachtagung Informatik und Schule: Bd. P-219 (S. 137–146). Gesellschaft für Informatik.

2012

  1. Przybylla, M., & Romeike, R. (2012). My Interactive Garden – A Constructionist Approach to Creative Learning with Interactive Installations in Computing Education. In C. Kynigos, J. E. Clayson, & N. Yiannoutsou (Hrsg.), Constructionism 2012: Theory, Practice and Impact. (S. 395–404). The Educational Technology Lab, National & Kapodistrian University of Athens, Greece.

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